2014. március 10., hétfő

Húszvessző, avagy KBFM MÁV!

Tény, hogy én vonattal közlekedem és azzal is fogok. Tény az is, hogy ha valami nem tetszik, azt szóvá is fogom tenni. Nem csak most, mindig. Sosem fogok beletörődni semmibe. Időm van a vonaton ülve...
De az is tény, hogy adott problémára adekvát módon fogok reagálni.
Például, ha a MÁV nem szolgáltat, azért nem fogok fizetni.
Augusztusban feküdt ki az autónk, akkor kezdtünk el vonatozni. Hogy a sors akarta így, az szinte biztos, mindenesetre megszerettük. Mert vonatozni jó, többnyire kényelmes és némi kompromisszum vállalásáért egy tartható közlekedési forma. A havi 49.900,- forint csökkenthető, ha kiváltjuk a Start-klub kártyát, amely éves szinten 250 ezresért biztosít utazást az egész ország területére. 

Ezzel a havi költség 21 ezresre faragható le, ami már vállalható még magánembernek is. Ha a cég, ahol dolgozol, támogatja az utazásodat, akkor nekik is megéri ezt is támogatni, mert 598.800,- azaz ötszázkilencvenezer-nyolcszáz forint helyett 250-ből megvan az éves közlekedésed. Így a vonatozásra elmondható, hogy ebben a formában még olcsó is. Népszerűsítem is, ahol csak tudom.
A vonatozást kerékpározással kombinálva pedig teljesen megoldottam az életemet. Naponta 40 percet jelent minimum az, hogy a vonat nem áll a dugóban és a bicikli sem áll a dugóban. Biciklizni télen is lehet, bár az igaz, hogy idén nagyon enyhe telünk volt.
De! 
És ez a fránya "de" ne lenne ott... Szóval ha a vasút nem szolgáltat, akkor én meg nem fizetek érte.
Mi is a bajom?
Az első nagy bajom az, hogy a havi (nem évi) 49.900,- forintos bérlet mellé van még képük elkérni további 11.200,- forintot havonta (és nem évente) a kerékpár szállításáért. Ezért cserébe az ember vagy húgyszagú kerékpárkocsikban utazik, vagy úgy kell bepájszerolnia a biciklit a kevés férőhelyes bringakocsiba, vagy egyszerűen nincs bringakocsi.
Amikor az ember ezzel kapcsolatosan észrevételt tesz, akkor meg lerázzák. Formalevelet kap, amiben van szó az ősember barlangrajzairól, a vasút történetéről és a felújításokkal kapcsolatos késésekről, csak arról nincs, hogy a meghirdetettektől eltérően miért is nincs kerékpárkocsi a vonathoz csatolva.
Magyarázkodnak, hazudoznak, ferdítenek.
Mondjuk bennem emberükre akadtak, mert az is biztos, hogy amennyiben a panaszomat nem megfelelően kezelik, úgy minden esetben a Nemzeti Közlekedési Hatósághoz fogok fordulni. MIN-DEN esetben.
Úgyhogy elszórakoztatjuk egymást, de ez az írás nem erről szól.
A mai bejegyzésem arról szól, hogy ha nem kell a fenti képen hűségesen befizetett 11.200,- forint, akkor nem fizetem be. Éves szinten 133.400,- forint marad meg nekem, és ennyivel kevesebbet kap a MÁV. Leszarják, tudom. De ha az én viselkedésem általános, azaz ha más utasok is így tesznek, akkor majd észbe kapnak.
Úgyhogy én ettől a hónaptól, azaz 2014.03.06-tól nem veszek kerékpárjegyet, kerékpárbérletet.
Helyette vettem egy összecsukható bringát, azt jelen esetben még csak össze sem kell csuknom, mert 20' alatt ingyenes. 
A 20'-t a vasút díjszabásából idéztem, ahol 20' szerepel, azaz "húsz vessző", ami megint csak támadható megfogalmazás, ugyanis Magyarországon METRIKUS rendszer van érvényben a vessző pedig ebbe nem tartozik bele, sem a col, amit a vessző jelent. Az átlagos polgárnak nem kell tudnia, mennyi is 20 col és nem kell rendelkeznie colstockkal, amin col beosztásban mérhető a kerék átmérője. A szabályzat ezért azt írja, hogy amennyiben a keréken jól láthatóan fel van tüntetve, de hogy ki által, arról megint nem szól a fáma. Azaz, ha én mondjuk ráírom jól láthatóan, hogy 20', máris ingyen vihetem a bringát.
Na, az enyémnél nem kell ilyet machinálni, mert tényleg húszvessző az átmérője.

Azaz semmilyen szabályszegést nem követek el, ha ingyen szállítom.
Ha esetleg bevezetnék, hogy kerékpárt csak pénzért lehet szállítani, akkor meg majd összecsukom és viszem poggyászként.
Sakk-matt!
Úgyhogy KBFM MÁV!
Így jár az, aki az utasok panaszait nem kezeli, hanem lekezeli. 

Kiegészítés:
A criticalmass.hu-n hívta fel a figyelmemet Hotyhogy arra, hogy a 20' az 20 láb, ami 603 centiméter. Azaz, a hat méter kerékátmérő alatti kerékpár ingyen szállítható.
20" az a 20 col, ami a kerékméret. Csakhát elírták. Gyorsan csináltam is róla képernyőmentést, mielőtt levennék, íme:

Én hülye meg vettem egy másik biciklit, miközben csak a szabályzatot kellene figyelmesebben olvasgatni...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése