2016. május 12., csütörtök

Wonderful to be here today...

Ma reggel (is) bringával jöttem dolgozni. Így ez a nap sem más, mint a többi. Vagy mégis?
Általában a vonaton megkezdem a zenehallgatást és a vonatról leszállva egészen a melóhelyig szól a fülesemben a muzsika. Mielőtt aggódni kezdenétek értem, hogy bringázás közben nem hallom a forgalom zaját: egy nyílt kialakítású fülesem van, azaz nem fülbedugós és nem hallgatok hangosan zenét. Így tökéletesen hallom a forgalmat, nincs veszély.
Ma reggel, illetve még tegnap este valahogy a Queen tájékára sikerült "eveznem a könnyűzene vizein", és ma még a vonaton rátévedtem a magyarországi koncentre. És ahogy Freddie nyomja a Hungarian Rhapsody-t, az nem semmi magában sem, de amikor vége a "One Vision"-nek, megénekelteti a magyar közönséget. Aztán szerintem rádöbben, hogy ilyen tisztán közönség még nem énekelt neki vissza (Kodály népe vagyunk, elvégre...) és hallatszik, hogy nagyon élvezi, amit visszakap. Nem mellesleg én is nagyon élveztem.
És itt hangzik el a következő mondat először: "It's wonderful to be here today!", azaz "Csodálatos érzés itt lenni ma!".
Mindez akkor, amikor éppen megláttam a Váci út és a Bulcsú utca sarkán a bringás reggeli helyszínét.
Mert ma mégsem egy szokványos nap van. A Magyar Kerékpárosklub (aminek én már régen tagja vagyok és tegnap óta a Szerelmem is, mert belépett Ő is végre) már évek óta szervezi ezeket a bringás reggeliket, amelyeken - nevéből is adódik - megajándékozzák a kerékpárral közlekedőket egy reggelivel.
Úgyhogy miközben éppen csomagoltam el az almalevet, a pogácsát és a piros almát (lett volna még valami, de nekem ennyi is elég volt), arra gondoltam, hogy igaza van Freddie-nek:
Csodálatos itt lenni ma!
Helyesebben, csodálatos itt lenni ma is! Áldom a sorsomat, amiért megtaláltam magamnak újra a bringát és amiért minden reggelem ilyen csodálatosan telik!
Úgyhogy nyomjad Freddie!
It's a kind of magic! Magic! Maaaaaaagiiiiic!

2016. május 9., hétfő

Álljál már meg! Miért nem jársz rendes bringával?

Vonatozom. Sokat. Évente nagyjából 240 napon (hogy könnyű legyen vele számolni, kerekítek...), 36000 azaz harminchat-ezer kilométert teszek meg. Naponta 2 órát ülök a vonaton, azaz évente 480-at. Ez 20 teljes nap. Ez persze nem gáz, mert a vonatozás nem elfecsérelt idő annak, aki feltalálja magát. Olvasok, zenét hallgatok és egyelőre nem untam még meg a Dunakanyar látványát sem, így az út egy részében csak bámulok ki az ablakon. A gondolatok csak járnak a fejemben, a blogjaim nagy részét is a vonaton írom.
Szerencsés vagyok, mert ez a vonal, a Budapest - Vác - Szob ráadásul az egyik legelső vasútvonalunk, és a mai napig kiemelt vonal. A vonatok szépek és egyre szebbek. Mostanság egyre könnyebb kifogni a FLIRT-öt, a MÁV legújabb, tényleg minden igényt kielégítő szerelvényét. Imádom, imádjuk. Persze érthető, mert szép, csendes, tiszta, télen meleg, nyáron hűvös. Egészen más ezzel utazni, mint egy régi szutyokkal.
Hosszas próbálgatás után megtaláltam a bringa helyét is és erről szeretnék most írni. Én így szállítom a biciklit:
A WC előtt van egy beugró, ahol az összecsukott bringa elfér, nem akadályozza a le- és felszállást és a kapaszkodóhoz hozzá is tudom lakatolni, nehogy valaki felkapja és leugorjon vele egy megállóban. Ezen a helyen általában nem áll senki, így senki helyét nem foglalom el.
Persze kellett nekem is idő, mire ezt kitaláltam és eleinte így szállítottam a bringámat:
Ahogy a képen láthatod, három, de inkább négy ülőhelyet foglal el, ha az ember a kijelölt helyre teszi. A FLIRT vonatokon itt van ugyanis a bringaszállításra kijelölt hely. Nincs ezzel semmi nagy baj, oda lehet a bringát rögzíteni itt is. Ha a bringás szemszögéből nézem. De ha a többi utas szemszögéből nézem, akkor egy 'csög bringás elfoglal 5 helyet (egyen ül, négyet meg elbarikádoz a bringájával). Ez a gondolat soha nem esett jól nekem, főleg nem akkor, amikor embereket láttam állni. Úgyhogy eleinte összecsuktam, ha láttam, hogy elfogyott az ülőhely, mostanság meg eleve összecsukom a felszállás után, akárhányan vannak is éppen. Végül úgyis mindig megtelik a vonat.
Az én bringám összecsukható, de nem mindenkié az. Íme:
Tisztán látszik a képen, hogy egy normál bringa nemhogy 4, de öt helyet is el tud foglalni. Egy normál bringa miatt tehát öt ember nem tud leülni. A képen lévő bringa tulajdonosa nem utazik végig a vonalon, így csak 20 percig blokkolja az ülőhelyeket. Nem szemrehányás, tény. Mondjuk így is pozitív arc, mert nem autózik. Én viszont végigutazom és ha így tennék, akkor folytathatjuk az írás elején lévő számítást és a 20 napot megszorozhatjuk 4-gyel, de akár öttel is. Ha nem lenne összecsukható a bringám, akkor évente 80-100 napot állna valaki miattam a vonaton.
Ezt pedig az én galamb lelkem nem tudja elviselni.
Ezért van az, hogy bár a szívem megszakadt, a normál bringámat elpasszoltam és vettem helyette az összecsukhatót.
És így a lelkiismeretem - nekem van - tiszta.
Összefoglalva tehát: a "Kemping" nekem megspórol éves szinten 150 ezrest (ennyi lenne a bringabérlet a normál bérlet mellé), és másoknak pedig évente minimum 80, de inkább 100 napnyi ülőhelyet ad.
Mindkettő jó érzés.

2016. május 3., kedd

Metrófelújítás: engem nem érint...

... pedig a Nyugatiba érkezik meg a vonatom és onnan megyek tovább a Dózsa György út felé. Mégsem idegeskedem, mert semmit nem fogok érezni az egészből.
Ha esetleg nem lenne világos, novembertől elkezdik a 3-as (kék) metró felújítását. Már most tudható, hogy a pesti nép szívni fog. Miért? Mert a kék metrón egyszerre 15000 azaz tizenötezer ember utazik és a pótló buszok a legnagyobb jóindulattal is csak 8000 azaz nyolcezret fognak tudni elszállítani. (A kék metró egymaga annyi utast szállít, mint a teljes MÁV együtt az egész országban.) Ezt írják a lapok, én meg hiszek nekik. A már megszokottan dilettáns és egyben autópárti városvezetés úgy képzeli el, hogy a metrópótlók majd elférnek egy sávon, ezért nem vesz el az autósoktól egy sávot sem. Így még az a 8000 utas sem lesz igaz, mert a buszok (is) szépen álldogálni fognak a gigadugóban, ami várható minimum a Kiskörúton. És mint tudjuk, ha Budapesten egy utca beáll, az egész város beáll.

Szóval lesz itt szívás, de rendesen. De nem nekem.
Én ugyanis (mint mindig) a Nyugatiban leszállok és bringára pattanva 4 azaz négy perc alatt megteszem a Nyugati-Dózsa György út közötti távolságot.
Ahogyan minden reggel, lassan 3 éve, fütyörészve fogok eltekerni a kihalt mellékutcákon, vagy ha úgy tartja kedvem, a dugóban álló autók mellett.
Miért írom ezt a posztot? Kárörvendő vagyok?
Ez is benne van, de kis mértékben. A valós indok, hogy szóljak: addig kezdj el gyakorolni a még kényelmesen járható forgalomban, amíg nem késő. Nyáron szokj hozzá a bringázáshoz és a kellemes szeptemberi időben, fokozatosan szoktasd magadat a közelgő télhez. És ha így teszel, akkor novembertől meg sem fog kottyanni Neked egy kis későőszi-koratéli időjárás, ahogyan röhögni fogsz télen is az egészen.
Mert bringázni minden évszakban lehet és idén ez lesz az egyetlen megoldás.
A metrófelújítás ugyanis mattot fog adni a városnak, így ideje még előtte berosálni, ha érted, mire gondolok...

2016. március 18., péntek

The ultimate travelling guide to Karva - utazási útmutató Karvára

(2019-es, frissített változat!)
Vészesen közelít az 5. Karvai Fekvőkerékpáros találkozó.
A Facebookon tettem egy olyan könnyelmű ígéretet még 2016-ban, hogy aki megkér, annak elkészítem a személyre szabott útitervét.
Igyekszem, de a dolog kissé túlnőtt rajtam, be kell lássam.
De nem vagyok olyan fajta ember, aki meghátrál a feladatoktól, így következzék most egy tökéletes(nek szánt) utazási útmutató linkekkel, Magyarország bármely területéről a szlovákiai Karváig (Kravany nad Dunajom). És itt most megígérem, hogy minden évben frissíteni fogom a bejegyzést, így ha az elején az idei dátumot olvastad, akkor már a frissített verziót látod.
Na, hajrá!


Persze annyit elvárok mindenkitől, hogy a saját környékét ismerje, így főként az út végét írom le, amikor már közelítesz valamennyire a célhoz. Lehet, hogy elsőre kicsit kavarcosnak tűnik az egész, de ez azért van, mert tényleg próbálok mindenkinek segíteni. A logikája is ez, először azokat a részeket tárgyalom, amelyek mindenkinek fontosak, ezért érdemes az egészet átfutni.
Egy fontos megjegyzés az elején: a Google Térkép kerékpáros tervezője elég vacak, így minden útvonalat gyalog terveztem meg. A linkeken szereplő idők akkor lennének igazak, ha gyalog mennél. Biciklizés esetén nyugodtan oszthatod az időket néggyel (gyorsabbak öttel is). Íme:
*********************************************
Autósoknak az útmutató:
Tedd be a bringákat a kocsiba, ülj be, üsd be a GPS-be hogy Kravany nad Dunajom, majd kövesd az utasításokat! ;)
A viccet félre téve: semmi különös variáció nincs Karva megközelítésében autóval. Közúton könnyen elérhető. A Dunán Esztergomnál vagy Komáromnál lehet átkelni, mindkét hídtól nagyjából ugyanannyit kell autózni. Nem hinném, hogy bárkinek gondot okozna.
(Utólag annyit azért ideszúrok, hogy a Kravany nem elég, mert van Erzsébetháza és Kereplye is Szlovákiában, ezek szlovák nevében benne van szintén a Kravany szó. Neked tehát a Kravany nad Dunajom kell, az a Kravany, amelyik a Dunánál van.)
A falu határából könnyű eljutni a Korzóra, ott biztosan lesz valaki, aki útba igazít. Azért két link a térképhez jól jöhet.
A szállás és a főhadiszállás itt lesz:
https://goo.gl/maps/rVkCCf1Zn4K2
Az események többnyire itt lesznek:
https://goo.gl/maps/mhXsP8tYeLE2
(Többen jelezték, hogy a link nem oda mutat, ahol az események ténylegesen lesznek, hanem csak körülbelül Karvára. Nos, térképhiba ez. Ha a linkre kattintasz, akkor bizony tényleg csak kábé mutatja meg a helyet. De ha a linket kimásolod, majd egy böngészőbe beilleszted, akkor méter pontosan oda mutat, ahová kell.)
*********************************************
A kerékpárosoknak az útmutató:
A jó hírem, hogy kerékpárral nagyon sok variáció van.
Azoknak, akik végig kerékpárral, vagy részben vonattal jönnek alapvetően három lehetőségük van. (A vonatos közlekedést a végén írom le részletesen.)
Már most szólok, hogy Szlovákiában a KRESZ szerint felnőtteknek lakott területen kívül, 15 éves korig a gyerekeknek lakott területen belül is KÖTELEZŐ a kerékpáros sisak. Szóval bármennyire is utáljátok a sisakot esetleg (mint például én), akkor is kell egyet hozni alibiből legalább.
Éjszaka és korlátozott látási viszonyok között kötelező a fényvisszaverő mellény is, ez is legyen nálad, ha jössz!
A büntetési tétel 10 Euró, ha nincs nálad a pénz, elkísérnek a legközelebbi automatáig.
A sok hülyeség után következzenek most a lényeges dolgok, íme az útvonalak:
Keletről:
Vagy Szob, vagy Esztergom érintésével juthatsz el Karvára. Szobról is el kell tekerj Párkányig (Sturovo) és Esztergomból is oda kell áttekerj. Az út Párkánytól ugyanaz mindkét esetben, kis forgalmú közúton kell 30 kilométernyit pedáloznod. Eltévedni nem lehet, Komárom (Komarno) felé kell követned a táblákat. Aki Szob felől jön, az Nána felé kikerülheti teljesen Sturovót. Nánán vigyázni kell, mert el kell fordulni balra és így jutsz el a sturovói vasútállomás felé és ki a komáromi útra.
Ha nem kerülöd ki Párkányt (Sturovót), vagy Esztergomból a hídon áttekerve közelítesz, javaslom, hogy a hídról érkezve balra fordulj! 
Link:
https://goo.gl/maps/2Nrbt4nMHr52
Ha Szob felől jössz (a Dunával párhuzamosan), akkor értelem szerűen menj el a híd előtt úgy, hogy az bal kézre essen. Egy körforgalomig (talán az egyetlen a városban, bár az útvonaltervező a gyalogos mód miatt átvág a parkon, de ez ne zavarjon meg!) ne térj le sehová (Tempo áruház van ott, arról megismered. Olcsó, lehet venni például olcsó sört. Szlovákiában már szintén szabad bringázás közben alkoholt inni, de azért csak óvatosan!). A körforgalomnál balra, a harmadik kijáraton kihajtva menj fel a dombra, ez kivisz a komáromi útig. Néha még bringaút is van mellette, de elég ramaty, betonos, ráztós. A helyes utat megismered, mert lesz egy kék tetejű, narancssárga egyedülálló épület, egy bowling terem a sarkon, jobb kézre. Itt balra fordulsz és mész a 63-as úton. Elhaladsz a vasútállomás előtt és kiérsz a lakott területről. Itt is a 63-ast kell követni, ami kicsit balra tér le. Ne menj fel a felüljáróra, az nem a jó irány!
Szob érintésével: Budapestről kerékpárút vezet, vannak benne kihívások, de jól járható út ez. Jó hírem, hogy Vácig a régi 2-es számú úton mindenhol levették a kerékpárral behajtani tilost (csináltam róla anno egy részletes videót, itt megnézheted: https://youtu.be/I08Z634u1ns), így aki szeretne az országúton nyomulni a kacskaringós turistaút helyett, az megteheti.
Szobon figyelni kell, mert az Eurovelo (a táblázott bringaút) átvinne a komppal a Duna túlsó partjára és ez szemétség, mert pénzedbe kerül. Az a céljuk, hogy költsd. Ne kompozz át, felesleges és a túloldalon NINCS kerékpárút, ráadásul a főút rém forgalmas. Van kettő, biztonságosabb és főleg ingyenes megoldás, amit én most leírok.
Ha nem félsz 2,5-3 kilométernyi földúttól (kavicsos, de járható, persze esőben sáros) és nem akarsz hegyeket, akkor a szobi vasúti hídon átkelve tudsz rövidíteni. A vasúti hidat nem nehéz megtalálni, de tavaly mégis volt, aki elvétette. Szobon a köztársaság utca végéig kell elmenni, majd onnan a földutakon mindig JOBBRA kell tartani. (Ha balra mész, lejutsz a Duna-Ipoly találkozásához, ami nagyon szép, de bosszankodni fogsz. Persze ekkor sincs semmi baj, az Ipoly mentén felfelé haladva megtalálod a vasúti hidat.) Ha jól csinálod, akkor a vasúti híd északi oldalán lévő kerékpáros és gyalogos sávon áthaladva, majd a kialakított szerpentinen lecsorogva találsz egy földutat Helemba (Chl'aba) felé, amin 2 kilométert kell menj Helembáig. Erről is csináltam videót, ide kattintva nézheted meg: https://youtu.be/Exrtqi0eiV0 
Helembáról Garamkövesd (Kamenica nad Hronom) területén áthaladva, Szobtól 10 kilométert bringázva, emelkedők nélkül jutsz el Párkányba (Sturovo). Az útvonal Garamkövesdig olyan országúton vezet, ahol alig van autó. Ha erre jössz, akkor számold meg a kocsikat és annyi sörre meghívlak, ahány kocsi elmegy melletted Garamkövesdig. ;)
Két részletben tudom feltenni, mert a vasúti hídon nem tervez át a térkép.
A hídig így:
https://goo.gl/maps/UuqmmTzDwUr
A híd után így:
https://goo.gl/maps/nwJ8NeSDFK42
Ha kikerülnéd a földutat és inkább az emelkedőt választod, akkor Szobról Ipolydamásd felé kell kitekerj a 12-es úton, onnan Letkésig. Letkésen lefordulsz balra és átmész az Ipoly-hídon Ipolyszalkára (Salka). Onnan Sturovó felé veszed az utadat és itt jön a fekete leves, mert meg kell másznod a Burda (hegyvonulat) északi részét, jó szerpentines, kapaszkodós (A másik irányban megkerültem, készítettem róla videót. Látszik rajta a gyér forgalom, nyugodtan lehet erre is biciklizni, de sok az emelkedő. A videó itt van, de ellenkező irányba megy: https://youtu.be/U1X2dJ6qYos ). Forgalom nincs nagy, ha felérsz onnan hamar elgurulsz Garamkövesdre és onnan Párkányba. Párkánytól már leírtam.
Link:
https://goo.gl/maps/x8PAzvqHsbL2
Esztergom érintésével: Gyanítom, hogy a többség nem akarja megmászni a Dobogókőt, így azt az utat hagyjuk! Persze van olyan is, Szentendre előtt Pomáz felé kell letérni. Mazochistáknak ajánlom csak, én megcsináltam már, 700 méternél több az emelkedés benne.
Ha viszonylag sík úton akarsz jönni, akkor Szentendre felé indulj. Vannak benne szopós részek, így például a Budakalász és Szentendre között lévő töltés tetején húzódó valami, amit útnak nem nagyon lehet nevezni. De összességében szépen lehet haladni és Szentendrétől Dunabogdányig van kerékpárút, utána Visegrádig az országúton kell haladni. Visegrádtól hol van, hol nincs bringaút, de nincs nagy forgalom Esztergomig. Esztergomban át a hídon és Párkánytól már leírtam az utat. Ez olyan egyszerű, hogy link sem kell hozzá.
Nyugatról: Komárom és Komarno érintésével juthatsz el. Komáromig Győr felől sok kerékpárút van, köztük egy vadiúj is. De kell országúton is menned. Egy nagy trükk, hogy Komáromnál, a Monostori erőd után, a síneken áthaladva le kell térni balra és így kikerülöd a várost. A vasútállomás és a Duna között kis forgalmú úton haladva a híd tövébe jutsz. A hídon áttekerve (akár a járdán is) jutsz el Komarnóba. Itt meg kell oldanod a várost. Vagy maradsz a főúton, ami nagy forgalmú, vagy betérsz jobbra a belvárosba. Kisebb utakon kell elérned a Vág hídját és onnantól megvagy, mert a Vág túlsó partján jobbra fordulva, majd először a Vág, később a Duna mellett végig szuper bringaút van Karváig. Annyira új, hogy egyes részei rajta sincsenek a térképen. Amik rajta vannak, azokat berajzoltam az útvonaltervbe. Íme a link:
https://goo.gl/maps/V9CMqw9hDH72
Délről: van több variáció is. Az egyik, hogy Komáromig eljutsz valahogy. Szépséghiba, hogy a Székesfehérvár-Komárom útvonal gyilkos, nem javaslom, hogy a 81-esen, majd a 13-ason biciklizzetek! Halálosak, még kocsival is...
Helyette a Tata-Dunaalmás, vagy a Kocs-Mocsa útvonalat javaslom. Ezek jól járhatók, bár azért át kell menni a hegyeken így vannak bennük emelkedők. A Tata-Dunaalmás útvonal a hegyek szélén megy, szerethető.
Szerkesztve: barátaim hangsúlyozták, hogy Tatától Dunaalmásig tökéletes kerékpárút vezet!

Dunaalmástól Lábatlan, majd lábatlanból kompozás át Karvára.
A Lábatlan-Karva komp menetrendje:
Hétfő – csütörtök: 10.00, 13.00, 16.00 óra
Péntek: 10.00, 13.00, 16.00, 18.00 óra
Szombat: 8.00, 10.00, 13.00, 16.00 óra
Vasárnap: 10.00, 13.00, 16.00, 18.00 óra

**************************************
Azoknak, akik a bringázást vonattal kombinálnák, néhány tanács.
Az első és legfontosabb, hogy NYUGI!
A vasút olyan, amilyen. Soha nem azt fogod kapni, amit ígérnek és soha nem azt, amit elvárnál.
Fontos, hogy az Elvira segít megtervezni az utadat. Számítógépről itt éred el:
http://www.mavcsoport.hu/

De ha Androidos telefonod van, javaslom ezt az alkalmazást is:
https://goo.gl/CunHxS
Ha nem vagy járatos a vonatozásban, sokat segíthetnek Neked. Javaslom, hogy a menetjegyedet előre vedd meg, mert a bringával nehézkes odaállni a jegyárus ablakhoz. Néhány rövid tanács a vonatozáshoz azért elfér ide még.
Szob felé vasúttal: a Nyugatiból jönnek a vonatok. Ezeken többnyire van kerékpárkocsi, de érhet meglepetés. Hétközben vannak zónázók és gyorsított vonatok is, így félóránként találsz közvetlen járatot Szobig. A zónázók Vácig nem is állnak meg, így 59 perc alatt Szobon vannak. Hétközben vannak csak a gyorsított vonatok, ezekre sok helyen fel lehet szállni, azaz nem csak a Nyugatiban. Azért javaslom mégis a Nyugatit, főleg nyáron, mert későbbi állomásokon sokszor már nem nagyon férsz fel, illetve sosem lehet tudni, hol van a kerékpárkocsi, ezért rohangálhatsz az állomáson. A Nyugatiban alapelv, hogy ha 15 perccel korábban kiérsz, szinte még üres a vonat. Ez fontos lehet, mert van lehetőséged jól elpakolni a bringát. Ha éppen beesel az indulásra, akkor az jut, ami jut.
Szobra érkezve két (három) variációd van:
Helemba felé a vasúti hídon. Ehhez vagy elbattyogsz a sínek mellett 1 kilométert, mert a vasútállomásról látszik a híd (előre kell csak nézni). Ezt nem javaslom, mert gyalog a bogarak járnak.
A vasútállomásról kilépve jobbra (visszafelé) indulsz el, átmész a vasút alatt az aluljárón, majd az első lehetőségnél letérsz jobbra (ez a mi utcánk), a Köztársaság utcán (macskaköves, de csak az eleje. Nem lehet eltéveszteni. Korábban részletesen leírtam, lapozz vissza! Ha nem lapoznál vissza, akkor röviden: annek az utcának a végén földút van a hídig. Tarts mindig jobbra, mert a balra menő utak levisznek az Ipoly-torkolathoz. 500 méter után érkezel a vasúti hídhoz, ezen áthaladva szlovák oldalon 2 kilométer Helemba. Onnan már leírtam az utadat, lapozz vissza!

Link:
https://goo.gl/maps/QcExMwSDVpE2
A másik variáció, hogy ugyanerre mész, de nem fordulsz be a Köztársaság utcába, hanem lemész a kompig és átkompozol. Így Esztergomba a Duna másik oldalán érsz el, onnan pedig már leírtam az utadat. A kompok minden óra 40-kor mennek.
Link:
https://goo.gl/maps/ZiXsJFTTjqk
A harmadik variációd, hogy a szobi vasútállomásból kilépve balra fordulsz. Hamar megtalálod a 12-es főutat, ezen mész Ipolydamásd felé, ahonnan meg már leírtam az utat. Ez a hegymászós útvonal. Vigyázat! Szob végénél az út Y alakban ágazik el és ha jobbra térsz, akkor felmész Márianosztrára. A balra kanyarodó főutat kövesd!
Egy utolsó érv a szobi vasút mellett: sok helyen megáll a vonat, így Szobig sokszor fel és leszállhatsz. Azaz, tehetsz bele plusz kilométereket is.
Egy fontos kiegészítés: a MÁV és a Ceské Dráhy (Cseh Állami vasutak) közvetlen vonatokat indít a Nyugatiból Prágába vagy Brnóba. Ezek a vonatok minden páratlan óra 41-kor (plusz reggel 08.41-kor is) indulnak a Nyugatiból. Azért jók, mert MINDEN kocsiban van kerékpárkocsi, ami 6 bicikli tárolására alkalmas és van minden szerelvényen egy óriási kerékpárkocsi is. Készítettem erről is videót, itt nézheted meg: https://youtu.be/jPT3VQMqbDo .
Ha ezzel a vonattal mész, el tudsz menni akár Sturovóig (Párkányig) is, ahonnan már tényleg kényelmes az út tovább. Annyi variáció van vele, hogy kerékpár HELYJEGYET kell foglalni a kerékpár jegy mellé. Ez nem probléma, mert amikor megveszed a kerékpár jegyedet, váltasz az adott járatra kerékpár helyjegyet is.  Viszont ha nem veszel helyjegyet, megbüntetnek!
De ezekkel a vonatokkal 1 óra alatt Sturovóban vagy, nagyon kényelmesek, tiszták és légkondisak. A jegyek ára is vicces.
Esztergom felé vasúttal: a Nyugatiból mennek a vonatok. A menetidő 1.15 óra és másfél óra között változik. Az új vonatok alacsony padlósak, de előfordul itt is meglepi, régi szutyok vonat formájában. Itt is igaz, hogy érdemes indulás előtt 15 perccel odaérni.
Esztergom egyszerű város, nem lehet eltévedni. A vasútállomásról kilépve balra kell indulj és ha megtalálod a körforgalmat, nyert ügyed van. Ha lemész a Duna felé, akkor a híd alatt kell visszakapaszkodnod, erre kicsi a forgalom. Ha bemész a városba, ott van forgalom, de álmos kisváros ez, nem veszélyes. A hídon át kell menj és a végén balra fordulj. Onnan meg már leírtam.
Link:
https://goo.gl/maps/Ft9x6UZocrC2
Szentendréig HÉV-vel: ez is egy variáció. A Batthány térről indul a HÉV, ezen lehet bringát szállítani plusz menetjegyért cserébe. Szentendre a végállomás, onnan már leírtam az utat. 
Komárom (Tata) felé vonattal: Komáromba (Tatára) a Déliből mennek a vonatok. A Déli elég rosszul közelíthető meg rekuval, a bringautak gyatrák. Érdemes megnézni, hogy a vonatod nem a Délibe megy-e (Pécsről megy a Délibe és a Keletibe is vonat, de gondolom máshonnan is), mert ha így van, Budapest csodás közlekedését megúszhatod. A Déliből sajnos megy nagyon sok rossz minőségű szerelvény is. Ha a Délit ki akarod kerülni, jó lehet Kelenföld is, bizonyos irányokból közelebb is van. Sajnos Kelenföld már nem végállomás, így ott is oda tudsz felszállni, ahová sikerül. A Délibe is érdemes kiérni hamarabb.
Komárom felé haladva leszállhatsz Tatán, Tatáról Dunaalmás felé mehetsz Lábatlanba is és onnan komppal. A tatai Vasútállomásról kilépve le kell gurulni a dombon. Itt figyelni kel, mert ha jobbra fordulsz és az 1-es úton mész, pár száz méter után bringatilos van. De ha átmész az 1-es úton egyenesen és a Gesztenyefasoron elmész a Berta malomig, ott át tudsz kelni az Által-ér folyó hídján, a túloldalán van egy nyugis út a Ferencmajorig, ahol rácsatlakozhatsz a dunaalmási útra. Úgy látom, hogy az egyik kolléga épp manapság túrázott erre bringával, így ez a variáció működik.
A Google nem ismeri a hidat, de ott van ám az. A link a hídig:
https://goo.gl/maps/MtLeFR1AhmD2
A link a híd után:
https://goo.gl/maps/EzRTMsnoJUy
Ha nem szállsz le Tatán, akkor Komáromban a vasútállomásról kilépve jobbra kell menned. Felmész egy dombon és már a hídon vagy. Itt balra, át Komarnóba és onnan meg leírtam. Olyan egyszerű, hogy linket nem is teszek fel.
Talán ennyi.
Jó utat!
Ha van kérdés, válaszolok szívesen.

2016. február 7., vasárnap

Arról, hogy a sisak jobban szellőzik, mint a koporsó

Keringenek jópofa képek a Zinterneten. Köztük az, amelyiken egy (motoros) sisak látható azzal a felirattal, hogy a "Sisak még mindig jobban szellőzik, mint a koporsó".
Ez egyébként igaz. 
Az a baj, hogy kerékpározással kapcsolatban is osztják ezt, ami viszont nem egészséges. Elég érdekes párbeszéd alakult ki a témában, amivel kapcsolatosan összefoglaltam a gondolataimat. Íme a válaszom arra, miért vagyok sisakellenes (amúgy nem vagyok az):

Mint írtam, felesleges több szót fecsérelni rá. Nem is szándékoztam, de ha kérded, csak a Te kedvedért leírom utoljára:

A sisakkal magával nekem semmi bajom nincs. És azt is elfogadom, hogy aki akar, az hordjon, aki meg nem, az ne. Sima ügy.
Az emberi butasággal, azzal van nekem bajom.
És azokkal, akik az emberi butaságot kihasználják.
Ez ellen fel fogom emelni a hangomat mindig, amíg csak élek.
Főleg akkor nem tudok szótlan maradni, amikor számomra fontos emberek (lásd még így: barátaim) keverednek bele ilyesmibe.
Esetünket elemezve:
Egy barátom talált egy jópofa képet, gondolta megosztja velünk. Biztos vagyok benne, hogy a jó szándék vezérelte Őt és egy percre sem feltételezem, hogy bármi rosszat akarna nekünk. Mert egy jó szándékú, kedves embernek ismertem meg. (Pont ezért reagálok a képre, ha Ő nem lenne fontos számomra, leszarnám a képet, ahogy nagyban tojok a Facebookon terjedő baromságok 99%-ára. Már bocsánat!)
Szóval közzéteszi ezt a baromságot, mégpedig egy olyan társaságban, akik az átlag - megfélemlített - magyar polgárokkal szemben nem gondoljuk, hogy kerékpározni veszélyes lenne. És még ez a válogatott társaság is rárezonál a dologra és nagy bőszen bólogat egy ekkora nyilvánvaló baromságra.
Nézzük tovább!
A megosztott képen egy állvédős sisak van. Első ránézésre minimum downhill kerékpáros sisak. Ahogyan leírtam, ezeket azok a srácok használják, akik zúznak lefelé a hegyről ezerrel. Nekik kell is. Meg sok más egyéb cucc.
Azt is leírom, hogy az ilyen képek mind a félelemkeltésre vannak és önző célból teszik fel különböző érdekcsoportok ezeket. Említem az autós lobbit (csak példaként, mert meg vagyok róla győződve, hogy ők azok, akiknek zabszem van a seggükben mostanság. Érthető, mert robbanásszerűen növekszik a bringások száma és ezek a mocskos kerékpárosok elveszik a keresetüket, nem költenek benzinre, nem költenek időszakos szervizre és ráadásul elveszik a helyet az autók elől, így nehezebb a vécére is kocsival menni... sorolhatnám a motivációjukat.)
Erre a barátom leírja, hogy nem autós, hanem motoros oldalról vette a képet és nem az autóslobbi műve. Érteeeeed? 
(Most hagyjuk azt a véleményemet, miszerint a motorosok a világ legönzőbb lényei. Ha gondolod, szívesen kifejtem ezt is, de röviden most csak egy félmondat: annyi benzinből mennek egyedül, ami elég egy ötszemélyes autónak is, kétezer kilométerenként dobálják el a gumit és külön élvezik, ha a kipufogó olyan hangos, amitől folyamatosan tízezrek (nagyvárosokban százezrek) "élvezik" azt, hogy ők éppen motoroznak.
Írom ezt úgy, hogy magam is sokáig motoroztam, csak rádöbbentem, mekkora egy köcsög vagyok, így abbahagytam.
És írom ezt úgy, hogy számos motoros barátom van, akik meg normálisan művelik a műfajt. És írom mindezeket úgy, hogy az életben kell némi önzés és ha valaki csak ennyire önző, az nem is baj.
De mivel motoroztam, jól tudom, hogy megy ez és miként beszélnek rá újabb és újabb, teljesen felesleges dolgokra, hogy megéljenek.
Na, a kép egy ilyen weboldalról származik, amelynek egyébként érdeke, hogy ez az ipar veszélyesnek látsszon (a motorozás amúgy az is, mivel teljesen más dimenzió, mint a kerékpározás).
Ezért aztán nem hiszem el, hogy csak én veszem észre a hátsó szándékot és nem értem, miért nem lehet megérteni a mozgatórugót és a kép elkészítője szándékát?
Szóval itt ez a kép, jóindulatból, véletlenül kikerült ide és mik a történések körülötte? Érdemes megnézni, mert tanulságos:
Elsőként jól tetten érhető számos logikai bakugrás, amikkel ezek a propagandák operálnak. Így például a legegyszerűbb dolog a csúsztatás. Például amikor egy motoros sisakot linkelsz be, pedig KERÉKPÁROZÁSRÓL van szó. Azt ugye értjük, hogy egy 30-40 kilométerrel haladó, emberi erővel hajtott kerékpár más dimenzió, mint egy 200-zal haladó, 100 lóerős motorkerékpár?
Persze lehet párhuzamot vonni, mert a kerékpárnak is két kereke van, meg a motornak is. Nos, a majmoknak meg ugyanúgy szembefordítható hüvelykujja van, aztán mégsem emberek...
A képre reagálva az egyik kerékpáros kolléga azonnal le is írja, miként esett a felesége át a kormányon és amikor megkérdezem, hogy ez hogyan lehetséges, akkor kiderül, hogy NEM rekuról (fekvőbicikliről) van szó. Ekkor a kolléga - egyébként nagyon helyesen - elismeri, hogy hamarosan elkészül a rekuja, azaz az eset normál "prosztata bringán" történt. Ez legalább becsületes viselkedés és külön értékelem, hogy nem próbálja bebizonyítani az ellenkezősét.
Tudni illik, a normál kerékpáron ha megakad az első kerék (például túl nagyot fékezel), akkor át lehet esni a kormányon. Ilyenkor az ember tényleg fejtetőre eshet, ezek ellen védenek a kerékpáros sisakok.
A fekvő biciklin viszont az ember többnyire csúszik. Azaz, többet ér egy jó kesztyű és/vagy könyökvédő.
Rekumbens, azaz fekvő bringán a sisak két dologra jó: Szlovákiában, lakott területen kívül spórolhat neked 10 Eurót, mert kötelező a viselése és ha nincs rajtad, ennyire büntetnek meg. A másik funkciója, hogy erős napsütésben árnyékot tart úgy, hogy közben szellőzik is. Igaz, erre tökéletesen alkalmas egy jóféle sapka is, de ha már viszel magaddal sisakot, akkor akár fel is veheted.
Én az üzenete miatt nem hordom, erről később...
Aztán jönnek hozzászólások még arról, hogy miként segíthet a sisak bizonyos esetekben és EZZEL SEM VITATKOZOM. Remélem, látszik.
Másik barátom közzé tesz egy írást egy szintén kerékpáros eszközök ÉRTÉKESÍTÉSÉVEL foglalkozó weboldalról, amely írásban "véletlenszerűen" olyan eseteket válogattak össze, amikor a sisak "életet mentett".
Ugye az tiszta, hogy ha nekem sisakboltom van, akkor az az érdekem, hogy a sisakokat eladjam. Amúgy lehetőleg olyan sisakokat, amilyenek nálam kaphatóak, azaz az olcsón beszerezhető, viszonylag olcsón, de nagy haszonnal eladható szarokat. Lásd még: kínai szarok.
Hadd segítsek: amelyik sisakot te 20 ezresért megvásárolod, azt Kínában 1000, azaz ezer forintnak megfelelő összegből állítják elő. Nincs mögötte semmi kutatás, semmi tudomány. A kínai dizájner megrajzolja, kifaragják az öntőformát, aztán hadd menjen! Ettől a sisaktól várjátok ti, hogy megvédjen...
A közzé tett "tudományos" írásban is tetten érhető számos csúsztatás. Például az, hogy az esetek nagy részében a kedves kerékpárosok 50 azaz ötven kilométeres óránkénti sebességgel száguldoznak. Na, oda kell is a sisak. Egyben megjegyzem, hogy a KRESZ 26. § szerint a sisak viseléséhez kötött, hogy mennyivel mehetsz bizonyos esetekben kerékpárral és ennek maximuma az 50 km/h, lakott területen kívül, ha sisakot viselsz. Azaz, ha Te 50-nel akarsz menni, akkor nem opció, hanem obligáció a sisak, tehát kötelező. Ebben nincs vita.
Költői kérdésem: ki szokott 50-nel menni kerékpárral?
(A költői kérdés lényege, hogy benne van a válasz: senki. Helyesebben: közülünk senki.)
Aztán kérdik azt is tőlem, hogy a biztonsági öv ellen vagyok-e? Nos, az autóban a biztonsági öv használata jól belátható érdeked, mert olyan mozgásviszonyok (sebességek) vannak. Ne keverjük ide, mert megint csak nem ugyanaz a műfaj. Nem mellesleg megjegyzem, hogy a biztonsági öv használata kötelező és ha még egy pár évig ügyeskednek a lobbik és mi meg támogatjuk azokat, akkor majd a kerékpáros sisak is kötelező lesz. Az egy más szitu lesz. A kukásmellényt már sikerült elérniük, jól oda is vernek az élménynek vele. És ez volt a cél. Jól láthatóan megbélyegezni a bicikliseket. Igaz, hogy a jogszabály megengedi azt is, hogy fényvisszaverő ruházatban legyél, de mégis mindenki nagy büszkén viseli a kukásmellényt. Ügyes húzás volt, gratulálok.
Aztán egy közeli példa: Szlovákiában, lakott területen kívül kötelező a kerékpáros sisak. Aki nem hiszi, nézzen utána.
Vicces látni, amint az öregasszonyok két falu között a kendő főlé vett förmedvényekben bringáznak. 
Ez a cél? Hogy idehaza is ez legyen? Ha segítünk, el is fogják érni...
És itt van a mondandóm lényege, tényleg utoljára:
Számos kutatás mutatja, hogy ha egy országban különböző intézkedésekkel szigorítják a kerékpározás feltételeit, akkor a kerékpározás visszaszorulása miatt keletkezett károk (egészségügyi, közlekedési) sokkal nagyobbak, mint a kerékpározás során elszenvedett balesetek miatti károk.
Ez statisztika. Így kell kezelni.
Azaz, ha Te teszem azt úgy gondolod, hogy sisakban, kukásmellényben és egésztest-páncélzatban jobb kerékpározni, akkor tedd azt! Vegyél fel mindent és nyomjad!
De VÉLEMÉNYEM SZERINT úgy beállítani ezt a viselkedést, mint normális... minimum butaság.
Az igazság valahol középen van, az arany középútban.
Véleményem szerint amikor a gyereked tanul bringázni, az első két hétben adj rá védőcuccot! De mindenképpen magyarázd el neki, hogy ez nem azért van, mert a kerékpározás veszélyes, hanem azért, mert még nem tud rendesen biciklizni.
Aztán, ha már tud rendesen biciklizni, akkor szépen el kell hagyni a cuccokat.
Ugyanez igaz a felnőttekre is. Ha bizonytalan vagy, vegyél fel védőcuccot! De azt semmiképpen ne akard már megmagyarázni, hogy kerékpározni csak abban szabad és hogy a kerékpározás veszélyes.
A kerékpározás nem veszélyesebb, mint a gyaloglás. Az a veszélyes, ha valaki ész nélkül bringázik. Ha a neki nem megfelelő sebességgel, nem megfelelő stílusban, rutin nélkül.
Itt jegyzem meg azt is, hogy ahogy az ember egyre többet bringázik, egyre jobban rádöbben arra, mekkora balfék volt eleinte. Hogy tök feleslegesen öltözött túl, tök feleslegesen szopatta magát a sisakkal és tök feleslegegesen tette magát nevetségessé a kukásmellénnyel.
Azért szúrtam be a videót Koppenhágáról, hogy lássátok, milyen az, amikor a bringázás az élet természetes része. Mert az. Nem sport (bár lehet úgy is csinálni) és semmiképpen nem egy agyonparázott, veszélyes valami.
Az más dolog, hogy ez sokaknak nem tetszik.
A motorosoknak nem tetszik, hogy te sisak nélkül és ingyen eljutsz oda gyakorlatilag ugyanannyi idő alatt (városban), mint ők. Hogy neked nem kell költened kötelező biztosításra, benzinre. Ez fáj ám. Hogy miért nem ülnek át a bringára? Szerintem lustaságból és önzésből, de ez magánvélemény.
Az autósokról ne is beszéljünk! Egy havi munkába járás árából igen szép bringát lehet vásárolni, de meg akarnak győzni róla, hogy bringázni nem éri meg, mert a biciklidet ellopják...
És sorolhatnám még.
Én csupán arra kérlek benneteket, hogy beszélgessünk ezekről a dolgokról! Hogy lássatok a dolgok mögé!
Talán nem nagy kérés ez...

2015. szeptember 11., péntek

Amit "tudnod kellene", mielőtt elindulsz kerékpározni...

Megjelent egy cikk a Zindexen, aminek már a címe is sértő.
Hogyaszongya: 

"Bringás vagy? Ezeket kéne tudnod, mielőtt elindulsz..."

Először is: NINCS OLYAN, hogy bringás. Én NEM VAGYOK bringás! Sokat közlekedem bringával, sőt többnyire bringával közlekedem. De UGYANOLYAN állampolgár vagyok, mint a többi, aki soha nem ül bringára. Csak akkor éppen biciklin ülök. Ettől nem változik meg a személyiségem, vagy a bőrszínem. Így először is KIKÉREM MAGAMNAK (a többi "bringás" nevében is) a beskatulyázást!
Kikérem magamnak, hogy BÁRKIVEL egy kalap alá vegyenek. Én ugyanis ÉN VAGYOK, egyszeri és megismételhetetlen! NINCSENEK jól beazonosítható viselkedésformáim és főleg nem veszek fel semmilyen extra viselkedést akkor, amikor felülök a biciklimre.

Teccikérteni?


Aztán ha ezen túl vagyunk, nézzük sorban a cikkecskét, amit már megint valami olyan jóúembör írt, aki azt hiszi, hogy attól ha egyszer felteszi a tetőcsomagtartóra a biciklijét, már mindet tud is a kerékpározásról.
(Az egyébként külön szomorú, hogy egy ilyen cikk a kerékagyon megjelenhetett..)
És már itt leírom, hogy egy ilyen cikknek SEMMI HELYE nem lenne az én blogomban, ami a kerékpározás pozitív oldaláról szól. Csak azért írok róla, mert TÉVES, ferdít, lázít, követhetetlen és ellenőrízhetetlen statisztikákkal dobálózik és a kerékpározás NEM OLYAN, ahogy próbálja leírni.


És azért írok róla, mert EGYETLEN OLYAN DOLGOT SEM KÖZÖLT, amit ne tudtam vona és a kerékpárral közlekedők ne tudnának. Így a feltételezés, hogy bármelyikünk úgy indulna el, hogy nem ismeri a szabályokat, ELEVE SÉRTŐ!
Lehet, hogy a cikk írója, aki hétvégenként kiviszi a Dunakanyarba az autó tetején a bingáját, ott aztán elteker az első büféig meg vissza, nincs tisztában ezekkel, de attól, hogy elolvassa a kreszt meg megkérdez pár havert, még ne gondolja magát szakértőnek! Még én sem érzem magamat annak, pedig alig 1990. óta közlekedem kerékpárral Budapesten. Persze sima közlekedőként is feltűnt, hogy a cikk számos baromságot (elnézést, de nincs rá jobb szó) tartalmaz!

Nézzük sorban:
1. "Csak annak a statisztikának hiszek, amit én hamisítottam". MINDEN cikk, amely a kerékpározásról szól és statisztikával kezdődik, egészen biztosan FIZETETT ellenpropaganda. A statisztikák visszaellenőrízhetetlenek, de ebben az esetben még arra sem figyel az író, hogy legalább látszólag rendben legyenek. Számszaki hibákat vét, összeadni, kivonni, osztani sem tud.,
2. Szinte minden nap megyek az M2 autóúton, évekig napi rendszerességgel jártam arra. SOHA EGYETLEN KERÉKPÁROST SEM LÁTTAM. A cikk írója lehet, hogy simán HAZUDIK azzal, amikor azt írja, hogy többször látott az M2-n kerékpárost, de minimum ferdít. Aki kerékpározik, annak eszébe nem jutna, hogy például az M2 autóútra felmenjen. Sima lázítás ez, mégpedig aljas fajta...
3. Azt írja, hogy ahol van kerékpárút (meg felsorol még pár dolgot), ott az úttesten nem kerékpározhatunk. NEM IGAZ. A valóság a következő: "Ha az út mellett, annak vonalvezetését követve kerékpárutat vagy gyalog- és kerékpárutat jelöltek ki, a kétkerekű kerékpároknak a kerékpárúton vagy a gyalog- és kerékpárúton kell közlekedni." Ha már Budapesttel példálózunk: a kerékpárutak 99%-a NEM az út mellett és NEM annak vonalvezetését követve került kialakításra. Ezért aztán aki haladni akar (lásd még: közlekedni és nem bohóckodni, ahogy egyesek a kerékpározást elképzelik), az nem fog az ökörhugyozás mintájára kialakított utakon csalingázni, hanem megy az úton és kész. A kerékpár ugyanis JÁRMŰ, az úton és nem a járdán vagy járdából jó drágán kialakított, de egyébként kerékpározásra alkalmatlan valamin van a helye.
4. Nagyon igaza van a járdázás tilalmáról. A JÁRDÁN NEM BICIKLIZÜNK!!! NINCS KIVÉTEL! Ha egy úttest alkalmatlan a kerékpározásra, akkor a PÁRHUZAMOS UTCÁN megyünk és ennyi. Simán ki kellene venni a kreszből MINDENT, ami a járdán kerékpározásra egyáltalán utal, mert ez ad félreértést, amit aki balfék, tudatosan félre is ért. Mivel ti pedig, akik olvassátok ezt a blogot nem vagytok balfékek egy egyszerű szabályt kell megjegyezzetek: NEM BICIKLIZÜNK A JÁRDÁN!!!! SOHA!!! Egyszerű, követhető. Stimmt?Az a baj, hogy ezt a példát meg cikk írója megint arra használja fel, hogy a többi baromságot alátámassza vele és lázítson. Ez is aljas, de sajnos igaza van....
5. Az egyirányú utcába behajtásról írtakban RÉSZBEN igaza van. Az autós tényleg nem számít arra, hogy az egyirányú utcában a kerékpáros szembe jön majd. Amiben nincs igaza az, hogy AKKOR SEM számít rá, ha az külön táblával van engedélyezve. Ez pedig nem a kerékpárosok hibája, de efelett nemes egyszerűséggel elsiklik az író. A kerékpárosnak kell odafigyelni ezekben az esetekben úgy még vagy 20 évig, mire a társadalom megszokja majd ezt a dolgot. Aki bemegy egyirányú utcába (akár szabad, akár nem) annak fokozottan oda kell figyelnie. Aki meg oda hajt be, ahová nem szabad, megérdemli, hogy elsikálják. Ezt mint kerékpáros írom...
5. A lassan haladó és álló kocsisor előzésében SINCS IGAZA. A haladó autókat valóban csak jobbról szabad előzni sima, kétsávos úton. DE a párhuzamos közlekedésre alkalmas utakon a kerékpáros ugyanúgy alkalmazhatja a párhuzamos közlekedés szabályait, ahogyan az autós is. Az álló kocsisort viszont CSAK jobbról szabad KIKERÜLNI (nem előzés, ebben is félrefogalmaz az író). Ez persze ÉLETSZERŰTLEN. Annál is inkább, mert a motorkerékpár és a segédmotoros kerékpár jobbról és balról is kerülhet. DE MIÉRT? Mennyivel más egy segédmotoros vagy motorkerékpár, mint egy bicikli, amikor egy álló autót kerül meg? A kereszteződéseknél ez autósok nagy része jobbra húzódik és szarik bele, hogy biciklivel esetleg el szeretnének menni jobbról. Ilyenkor a biciklis vagy beáll a pöfögő autók mögé, vagy elmegy jobbról. És el fog menni jobbról.
6. És végül a kerékpáros gyorshajtásról: amíg nem kötelező tartozék a HITELES kilométeróra, addig MIRŐL BESZÉLÜNK? Honnan a rákból tudja a kerékpáros, hogy mennyivel megy. NINCS az a (nem csak magyar, de a világon akármelyik országban működő) bíróság, amelyik kerékpáros ellen ítélne gyorshajtásos ügyben. Ezzel együtt az ám a helyzet, hogy én magam például úgy bringázom, hogy meg sem izzadok. A pulzusom (mértem többször) 100-110 között van, ez egy kényelmes gyaloglásnak felel meg. MÉGIS bárhová hamarabb odaérek, bármikor (éjjel kettőt kivéve, vagy egy zombiapokalipszis, esetleg atomcsapás esetén), mint bárki más, bármilyen más közlekedési eszközzel Budapesten. Így biciklivel száguldozni teljesen felesleges. Néhányszor mértem különbséget bejáratott utakon a száguldozós, szanaszétizzadós stílus és az én ráérős stílusom között és egy egyórás úton belül (Budapesten bárhová odaérsz egy óra alatt biciklivel) 3-5 perc különbség van. Felesleges nyomni...

Konkluzió:
Megint dolgozik a félelemgépezet, megy a lázítás a bicikli ellen, de azért húzódik mosolyra a szám, mert tudom, hogy ÉRZIK A VESZTÜKET. A dolog megállíthatatlan és akár tetszik, akár nem, a kerékpár az emberiség és ezen belül főként a nagyvárosban élők megmentője.
Semmi más alternatíva nem járható.

Úgyhogy nem lázítani kell, hanem segíteni.
Az ilyen cikkek, amik már a címükben dehonesztálják a kerékpárosokat, semmire nem valók.

Úgy is mondhatnám, hogy kikérjük magunknak!

2015. augusztus 1., szombat

30 kilométer 5 perc alatt biciklivel

A szomszédos Helemba országúton 30 kilométerre van. Szobról el kell menni Letkésig, ott át kell menni Szlovákiába Szalkára, majd meg kell kerülni a Burda hegyet Garamkövesdig, ott balra le kell térni és a Duna-parton haladva lehet eljutni Helembára. Pedig Helemba itt van tőlünk légvonalban 2 kilométerre. Hallani a harangot simán. Csak az a baj, hogy közben itt van az Ipoly, amelyen nincs autós híd. Ezért kell kerülni. Kocsival...
Azt viszont kevesen tudják, hogy az Ipolyon át vezető vasúti hídon kialakítottak egy másfél méteres gyalogos sávot, amelyen biciklivel kényelmesen át lehet kelni. Annyi dolgunk van csak, hogy Szobon a Köztársaság utca végéig elmegyünk, majd jó minőségű (kerékpárral simán járható) földúton elmegyünk a hídig. A híd alatt bújik át az út és egy kis csigázással (mármint csigavonalban haladással) el is érkezünk a híd északi oldalán lévő bringa-gyalogos sávhoz.
A mai meglepetés, hogy valaki kulturált rámpát betonozott a híd mindkét végére, így a bicikliket nem kell felemelni, hanem fel lehet tolni kényelmesen.
Akárki is volt az, áldassék a neve!
Így az ezen az útvonalon lévő utolsó akadály is elhárult, még a nehéz (megpakolt) biciklivel érkezők is kényelmesen fel tudnak menni a hídra.
****************
Kis gondolati kitérő:
Mindig mosolyogva nézem azokat, akik a szobi révnél várakoznak az átkelésre, mert az Eurovelo 6-os bringaút úgy visz Esztergomnak, hogy itt áttereli a biciklist a túloldalra. Jópénzért lehet kompozni, miközben 600 méterre ott a híd, amelyen átkelve összesen 3 kilométer (tökéletesen járható) földutat kell elviselni és ezután kis forgalmú közúton megközelíthető ingyen Párkány, ahonnan megint csak ingyen át lehet hídon kelni a szemközti Esztergomba.
Nem kell várni a kompra és nem kell fizetni semmit.
Annyit azért megjegyzek, hogy Szlovákiában lakott területen kívül kötelező a kerékpáros sisak, így akinél nincs ilyen, az inkább kompozzon és maradjon magyarországi utakon!
Gondolati kitérő vége.
*****************
Szóval a híd mindkét végén szuper kis rámpa van, így a túloldalon sem kell már emelgetni a bringát.
A szlovákiai oldalon korábban lépcsőzni kellett, de szintén jótét lelkek kivágtak egy sávot az erőben és azóta simán le lehet ereszkedni az Ipoly szintjére. Visszafele persze fel kell tolni a biciklit, de legalább nem kell 20 lépcsőt megmászni vele. Így az én teherbringámmal is járható ez az útvonal.
A földúton közlekedve 2 kilométer Helemba, ahol várja az embert az első szlovákiai bolt (jednota), amelyik vasárnap is nyitva van.

*****************
Kis gondolati kitérő: 
Én Szlovákiában leggyakrabban a bez cukru (cukormentes) Kofolát szoktam venni, aminek nagy rajongója vagyok. Olyan cukormentes üdítő ez, amiben az édesítőszer sztevia, és nem szacharin vagy aszpartám. Persze az unio szerint nincs baj az aszpartámmal, de ha tudod, hogy az aszpartám az esszenciális fenilalanin és a nem-esszenciális aszparaginsav aminosavak dipeptidjének metil-észtere, és a szervezetben aszparaginsavra, fenilanilinre és metanol-ra bomlik, akkor már kicsit másként állsz a dologhoz. Ugyanis 40 milligramm / testtömeg-kilogrammos bevitelig biztonságos, azaz ha egy melegebb napon jól "becukormentesüdítőzöl", könnyen veszélyes mennyiséget vihetsz a szervezetedbe belőle. Főleg akkor, ha más élelmiszerekben is előnyben részesíted a cukormenteseket, például canderellel ízesíted a kávédat, vagy nutrasweet-tel. Ezek ugyanúgy az aszpartám nevei, amelynek E-száma (E951) és CAS-száma (22839-47-0) is van, azaz nyilvántartott veszélyes kémiai anyag.
Ezért nem iszunk semmi olyan üdítőt, amiben például aszpartám van. Capisci?

Ezzel szemben a szteviávan szteviozidok vagy szteviol-glikozidok, glikozid típusú vegyületek vannak, amelyek aglikonja a szteviol. A szteviozidok az őszirózsafélék családjába tartozó jázminpakóca (Stevia rebaudiana Bert.) nevű dél-amerikai évelő növény levelében találhatók meg és annak édes ízét adják, relatív édességük a szacharózénak 40-300-szorosa. Hő-stabilak, savnak és lúgnak ellenállnak, nem erjednek. Elfogyasztva nem váltanak ki glikémiás reakciót, ez a tulajdonságuk teszi alkalmassá őket diabetikus és egyéb csökkentett szénhidráttartalmú élelmiszerek édesítésére.

Azaz természetes édesítőszerről van szó.
Na, ez van a Kofola "bez cukru"-ban, így az ember úgy bűnözhet és ihat üdítőt, hogy nem visz be kalóriát és nem szennyezi a szervezetét mesterséges édesítőszerekkel.
A Kofola ebben a boltban egyébként viszonylag drága, a 2 literes változat 1,16 Euro, ami ma reggeli árfolyamon 358 forint volt. Ha lett volna kedvem, egy kicsit tovább kerekezve vehettem volna 0,69-ért is, de ma reggel nem volt kedvem még 4 kilométert letekerni az első Coop-ig.
Egyébként ahogy nézem, még így "drágán" számolva is olcsóbb, mint mondjuk a piros kóla, vagy a piros-kék kóla, amik most a madaras francia szupermarketben akciósan ennyik.


Gondolati kitérő vége.
******************
Összegezve tehát én olyan helyen lakom, ahonnan vonattal 54 perc alatt vagyok benn a Nyugatiban (onnan bringával 4 perc alatt a munkahelyemen), és ennek ellenére nagyon kényelmesen 10 perc alatt tudok eltekerni a legközelebbi szlovák jednotáig.
Ehhez persze kell egy olyan bicikli, amelyik alkalmas a bevásárlásra, azaz nagyobb terhet is el tud vinni, ha kell. Még szerencse, hogy van ilyenem:
Na, így lehet például jobbá tenni az életet egy egyszerű dologgal. Amúgy ma reggel nem volt túl meleg, így sört nem ittam a helyi kocsmában, ahol egy fél literes csapolt igazi Zlaty Bazant 200 forint és ahol a friss falusi tojás darabja 18 forint. De ez már egy másik történet...