2016. június 27., hétfő

Tanácsok a defekt könnyebb megtalálásához és javításához

Már régóta tervezem, hogy néha írok egy-két hasznos tanácsot is ebbe a rovatba. Olyasmikre gondolok, amikre én vagy más, általában nagy nehezen rájött és sokat segített az én bringás életemben. Na, ilyen lesz ez az írás, amit majd több is követ (remélem).
Zoli barátom tett fel képeket (a blogban lévő ezek egyike) és ennek kapcsán bringás barátokkal beszélgettünk a defektekről és ekkor jutott eszembe valami, amit én már régóta csinálok.
Előzetesnek annyit, hogy meg sem próbálok olyan tanácsot adni, ami a defekt elkerülését szolgálja. Sajnos minden gumi kaphat defektet, a defektálló (-ként hirdetett és ezért drágább)  gumik csak a defektek számát csökkentik. Én, aki túl vagyok már a tömör gumin is (és egy nagy csalódáson) így azt mondom, hogy a defektre számítani kell, és minél többet bringázol, annál inkább. A bringás élet velejárója ez, így csak simán meg kell vele békélni és vinni kell magunkkal pótbelsőt.
Ilyen előzmények után jöjjön a tanács, azaz a praktikum.
A gumikat általában magunk szereljük, nem túl nagy was ist das és ezért pénzt kiadni (néhány kivételes esettől eltekintve) szerintem felesleges.
A kerékpárgumik szereléséhez nem nagyon gondolom, hogy bárkinek tanácsok kellenének, bár annyit azért ideszúrnék röviden, hogy nálam mindig van egy három darabból álló gumiszerelő készlet, azaz három műanyag lapocska, amikkel nem vágom ki a belsőt, amikor feszegetem fel a külsőt. Korábban sokszor előfordult, hogy fém eszközzel (csavarhúzóval, bringás kulccsal) sikerült kiszúrni vagy kivágni a belsőt szerelés közben, de amióta megvan ez a kis ügyesség, ezek a balesetek megszűntek. Két belsőt általában nem visz magával az ember (én mondjuk igen, de ez az én perverzióm), ezért is kell ügyelni az árokparton például erre is.
Nameg arra - és itt jön a lényeg -, hogy miután kaptunk egy defektet, ne maradjon venne a külsőben a defektet okozó tárgy, például (és ezentúl csak így emlegetem majd) a tüske.
Ez ellen úgy védekezünk, hogy végigtapogatjuk a külsőgumi belsejét és megkeressük a tüskét. Ha szerencsénk van, meg is találjuk, kihúzzuk és az esetek 99%-ában mehetünk is tovább.
Na, ehhez a kereséshez adok segítséget most.
Szóval, amikor feltesszük a gumit, a belső helyzetét meghatározza a szelep és a felnin a szelep helye. Ha a felnivel van bajunk, azaz a lyuk a belső gumi felni felé eső részén van, akkor azt könnyen megtaláljuk, mert csak meg kell nézni, hogy hol van a szelep és hol van a szelep nyílása a felnin. Ilyen is van ám, mert lehet a felnin gyártási hiba miatt sorja, vagy lehet lukas a szalag és a küllő is kiszúrhatja a belsőnket. Tehát ez könnyen megkereshető, hiszen megnézzük hol a lik, a belsőt odafogjuk a felnihez és megvan az okozó helye is.
De ha hallgattok rám, a külső gumin is ugyanilyen könnyen megtalálhatjátok a defekt okozóját.
Ehhez nem kell mást csinálni, mint a külső gumit helyére forgatni a felrakásnál. Mit jelent ez? Azt, hogy a külső gumin megjelölöd vagy megjegyzed a szelep helyét. A jelölés persze lekophat, így én azt csinálom, hogy a külsőt úgy forgatom, hogy a szelephez kerüljön a nyomásértékeket tartalmazó felirat eleje. Ilyen felirat minden gumin van (Inflate to... vagy Maximum pressure... vagy ilyesmi).
Ez a módszer praktikus azért is, mert amikor fújni akarod a gumit, nem kell keresgélni a nyomásértékeket rajta, hiszen ott lesznek a szelepnél. Én sosem emlékszem az értékekre és mivel több bringám is van és ezeken mindegyiken más gumik, esélyem sincs, hogy valaha megjegyezzem. Korábban keresgéltem, mostanában már nem keresgélek. Ott vannak a szelepnél, mint azt írtam...
Amikor viszont defektet kapsz és azt látod, hogy a belsődnek a külső felöli része lyukadt ki (azaz valami tüske lesz a lúdas), csak annyit kell tenned, hogy odafogod a belső szelepét a külsőn a nyomásértékeket jelölő felirathoz és a belsőn lévő lyuknál ott lesz a külsőben lévő tüske is. Remélem, érthető.
Ezzel időt spórolhatsz magadnak, nameg nem kell végigbogarásznod az egész belsőt és nem mellesleg minimum összekenni a kezeidet, de rosszabb esetben még meg is szúrni az ujjadat.
Ha lusta vagy a szerelt kerekeden elforgatni a külsőt (bár ehhez csak le kell ereszteni, majd helyére forgatni és újra felpumpálni), akkor azt javaslom, hogy defekt esetén, mielőtt leszereled a külsőt, jelöld meg a szelep helyét és csak ezután szedd szét a kereket. Így is meg lesz a helye, ha a korábban leírtak szerint, de ezesetben a jelöléshez fogod oda a belső szelepét. Aztán a felrakásnál meg majd már helyére forgatod a külsőt, amiért és ahogy korábban írtam.
Remélem tetszik az ötlet! Ha igen, akkor meg is oszthatod...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése